Այս ստեղծագերծությունն ուղարկվել է հայտարարված մրցույթի, սակայն այդ մրցույթը չի ամփոփվել և արդյունքների մասին էլ (արդեն լրանում է հինգերորդ տարին) ոչ մի լուր չկա։
ՕՐՀՆԵՐԳ
(Արամ Խաչատրյանի հեղինակած ՀԽՍՀ-ի օրհներգի
երաժտության համար գրված նոր տեքստ)
Դու՝ մեր չքնաղ, արևաբույր հայրենիք,
Դու՝ ավետյաց չնաշխարհիկ մեր ոստան,
Մեր ինքնության դու սո՜ւրբ օրրան անառիկ,
Մեր հոգեթով դրախտն ես դու, Հայաստա´ն...
Վսեմաշուք ծփանքը քո դրոշի
Բազո՜ւմ դարեր սրտերում ենք մեր կրել,
Հազարամյա մեր ոգեղեն իղձերի
Նվիրական երազներով փայփայել...
Թող միշտ ցոլա քո դրոշը եռագույն,
Որ նշխա՛րն է հայոց բազկի զորության,
Դու մեզ համար՝ հավերժական սրբություն,
Դարե՜ր անպարտ մեր պանծալի Հայաստա´ն...
Եթե ներկայացված ստեղծագործությունը երբևէ Հայաստանի օրհներգ դառնալու պատվին արժանանա, ապա վերջին քառատողը կարելի է օգտագործել որպես կրկներգ` և առաջին ու երկրորդ տներից հետո հնչեցնել կրկներգի «կարգավիճակով»։
Հայտնություն արած չեմ լինի, եթե ասեմ, որ գործող պետական օրհներգի տեքստը, մեր գրական լեզվի կայացման առաջին փուլի խրթին հայերենով շարադրված, հայ ժողովրդին՝ իր պետականությամբ ոգեշնչելու ընդամենը տարտամ ճիգեր պարունակող, մի ժամանակավրեպ եղերերգ է, որին տասնամյակներ ի վեր մեր ժողովուրդը «հարկադրված» պետական օրհներգ է անվանում: Միայն մեր պետության ու պետականության հանդեպ ունեցած ակնածանքն է պատճառը, որ ավելի խիստ որակումներից ինձ զերծ եմ պահում:
Շարունակելով միտքս` պիտի խոստովանեմ, որ Մեծ Եղեռնի հարյուրերորդ տարելիցին, թերթերից մեկում հանդիպելով մեր պետական գործող օրհներգի բնագրին ու վերստին զայրացնող զգացողություններով պարուրվելով՝ օրհներգի նոր տեքստ գրելու խնդիր դրեցի իմ առջև:
Ընդհանրապես օրհներգի տեքստ գրելը համարել և համարում եմ բացառիկ և բավականաչափ հանդուգն հանձնառություն, որովհետև նման պատասխանատվություն ստանձնելով՝ պիտի կարողանաս տարատեսակ խառնվածքներ ու նախասիրություններ ունեցող միլիոնավոր մարդկանց հարազատացնող, նրանց հոգիներում նվիրական զգացմունքներ արթնացնող խոսք հնչեցնել...
Ներկայացված ստեղծագործությունն, ըստ իս, թույլ է տալիս պնդել, որ ինձ հաջողվել է տողերի որոշակի սահմանափակ ծավալ ենթադրող, օրհներգին բնորոշ սեղմության մեջ՝ ընդգրկուն և ավարտուն ասելիքով բանաստեղծական խոսք շարադրել:
Ինձ թվում է՝ այս հակիրճ բանաստեղծական խոսքում ապրված և ամփոփ կերպով ներկայացված են մեր ազգային դարավոր լինելիությունն ամրագրող այն հիմնական գաղափարական ուղերձները, որոնք, ըստ իս, պիտի որ հայ ժողովրդի պետական օրհներգի բնագրում ներկայացված լինեն:
Հայաստանի պետական օրհներգում, իմ կարծիքով, պիտի արձանագրված լինի աշխարհի ժողովուրդների երթին հազարամյակների խորքերից եկող մեր մշտառկա ներկայությունը.
Դու՝ մեր չքնաղ, արևաբույր հայրենիք,
Դու՝ ավետյաց չնաշխարհիկ մեր ոստան,
Մեր ժողովրդի օրհներգում, երևի թե, պիտի նաև ակնարկ լինի այն մասին, թե ինչպիսի սրբազան խորհրուրդ է իր մեջ կրում մեզ համար հայրենիք հասկացությունը.
Մեր ինքնության դու սո՜ւրբ օրրան անառիկ,
Մեր հոգեթով դրախտն ես դու, Հայաստա´ն...
Հայոց օրհներգի մեջ, անտարակույս, նաև պիտի ներկայացված լինի այն իրողությունը, թե քանի՜-քանի սերունդների երազներով գուրգուրված դարերի ճանապարհ անցնելուց հետո է վերստին իրականություն դարձել անկախ պետականություն ունենալու մեր բաղձանքը.
Վսեմաշուք ծփանքը քո դրոշի
Բազո՜ւմ դարեր սրտերում ենք մեր կրել,
Հազարամյա մեր ոգեղեն իղձերի
Նվիրական երազներով փայփայել...
Ու վերջապես՝ օրհներգը, հայոց պետականությանն ուղղված բարեմաղթանք լինելուց զատ, պիտի կարողանա ներկայացնել մեր անկրկնելի ինքնությամբ ու պետականությամբ հիանալու ինքնաբավ հպարտության ոգեշունչ հրճվանքը նաև.
Թող միշտ ցոլա քո դրոշը եռագույն,
Որ նշխա՛րն է հայոց բազկի զորության,
Դու մեզ համար՝ հավերժական սրբություն,
Դարե՜ր անպարտ մեր պանծալի Հայաստա´ն...
Իմ կողմից առաջարկվող օրհներգի տարբերակում որոշակիորեն կարևորում եմ նաև այն իրողությունը, որ մեր ազգային ինքնության ու պետականության արժևորմանը միտված, ոգեղեն հուզականությամբ շարադրված վերոնշյալ ուղերձները նոր բնագրի մեջ հնչում են բոլորի համար պարզ ու ընկալելի հայերենով:
Գուցե ոմանք վերջին տան մեջ հնչող «Դարե՜ր անպարտ, մեր հայրենի´ք,» հայտարարությունը փորձեն վիճարկել՝ վկայակոչելով մեր հայրենիքի դարերով նվաճված լինելու հանգամանքը: Հնչած հայտարարության ճշմարտացիությունը նման փաստարկով կասկածի տակ առնելու ցանկություն ունեցող մարդկանց ընդամենը հետևյալը կասեմ. եթե պետականությունից զրկված մեր ժողովրդի բիբլիական, անպարտելի ոգին մեր տարաբախտ գոյության բազմադարյա անլուր ոգորումներում մեզ մշտապես ուղեկցած չլիներ, ապա մենք այսօր պետություն չէինք ունենա: Հենց այդ անպարտելի ոգուց է վերակերտվել այսօրվա Հայաստանի Հանրապետությունը...
Հարկ եմ համարում ևս մեկ իրողության անդրադառնալ: Սարմենի գրած Խորհրդային Հայաստանի օրհներգի տեքստը բաղկացած է չորս քառատողից, որոնցից մեկը հնչում է որպես կրկներգ: Ասել է թե՝ երաժշտական կատարման ժամանակ օրհներգը վերածվում է վեց քառատողի, որի ներկայացման տևողությունը չորս րոպեի սահմանին է մոտենում: Օրհներգի դեպքում՝ նման երկարաձգված երաժշտական կատարումը հոգնեցնող է, քանի որ օրհներգը հիմնականում ոտքի վրա կանգնած վիճակում են լսում, ոչ թե համերգասրահներում թիկնած:
Ուզում եմ ասել՝ վերոնշյալ նկատառումներն ունենալով՝ չորրորդ քառատող գրելու նպատակ ի սկզբանե իմ առջև բացարձակապես չեմ դրել: Եվ, ի ուրախություն ինձ, ստեղծագործությունն արարելու ընթացքում ևս մեկ քառատող ավելացնելու պահանջվածություն չի առաջացել, որովհետև այդ տասներկու տողանոց ծավալի մեջ կարողացել եմ օրհներգին հատուկ սեղմությամբ ամբողջական և խորքային բանաստեղծական ասելիքով իմ խոսքն իր ավարտին հասցնել:
Տիգրան
Գրիգորյան