Համարը նվիրված է Լեռնահայաստանի սպարապետ Գարեգին Նժդեհի գրական-գեղարվեստական ժառանգությանը եւ մեր մշակութային աշխարհի տիրույթներում նրա անզուգական կերպարի մեկնություններին:
Համարը հրատարակվել է ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի եւ սպորտի նախարարության (նախարար՝ Վահրամ Դումանյան) եւ Կապանի համայնքապետ Գեւորգ Փարսյանի աջակցությամբ:
Ստորեւ՝ համարի խմբագրականը, որը հեղինակել է Սամվել Ալեքսանյանը:
***
Ոչ մի տեղ առանց Սյունիքի ու Արցախի. առանց աշխարհագրական Հայաստանի այդ հզոր ողնաշարի մեր ամբողջական հայրենիքը գոյություն ունենալ չի կարող
Վերնագիրը նժդեհյան իմաստուն եւ անվիճելի բանաձեւումներից է՝ կանթեղի պես մեր անցնելիք ճանապարհը լուսավորող:
Բայց «Սյունյաց երկիր. մշակութային» պարբերականի սույն համարի առջեւ այլ խնդիր է դրված...
Համարը հիշատակի յուրօրինակ ձոն է, որով արտահայտում ենք սյունեցիներիս սերն ու երախտագիտությունը հայրենիքի փրկության մարտիկին՝ Գարեգին Նժդեհին:
Նախ՝ համարի հրատարակման շարժառիթների մասին:
2021 թ. ապրիլի 26-ին լրացավ Հայոց պատմության 20-րդ դարի հերոսական խոյանքի՝ Լեռնահայաստանի անկախության հռչակման 100-րդ տարեդարձը, եւ չէինք կարող չանդրադառնալ դարակազմիկ այդ իրադարձության գլխավոր կերտողին ու ոգեշնչողին:
Հաջորդը՝ հատկապես Արցախն ու Սյունիքը 2020 թ. նոյեմբերի 9-ից ու դեկտեմբերի 18-ից հետո հայտնվել են ռազմաքաղաքական այնպիսի իրավիճակում, որ նժդեհյան գաղափարների ոգեկոչումը (ամենատարբեր եղանակներով) պահի գլխավոր հրամայականներից է: Չմոռանանք՝ այդ գաղափարախոսությունը շարունակում է մնալ իբրեւ զգոնության կոչ, իբրեւ լինելիության բանաձեւ, իբրեւ պատմության դասերը սերտելու պատգամ:
Այնուհետեւ՝ Գարեգին Նժդեհի՝ Սյունիքի եւ Արցախի պատմական բացառիկ դերի ընկալումը, որի արտահայտությունը Սյունիքի հաղթական դյուցազնամարտն էր 20-րդ դարասկզբին, որն արտահայտված է նաեւ սույն խոսքի վերնագրում, երիցս կարեւորում է նրա կյանքի եւ գործունեության, նրա գաղափարների առավել հանգամանալից ուսումնասիրումն ու հանրայնացումը, ընդ որում՝ այն տեսակետից, որ ասելիքը համեմատաբար քիչ լուսաբանված կամ գրեթե չամփոփված եւ չընդհանրացված լինի մինչեւ հիմա:
Անտարակույս, Գարեգին Նժդեհը նախեւառաջ ռազմական գործիչ էր ու զորավար, ազգային ու պետական գործիչ, քաղաքագետ ու մտածող, հրապարակախոս ու հասարակական գործիչ, Ցեղակրոն շարժման հիմնադիր, նրա անունը դարձել է հայրենասիրության, ազատության եւ արժանապատվության համար պայքարի հոմանիշ:
Բայց այդ ամենին ուղղակիորեն անդրադառնալու խնդիր չունենք պարբերականի այս համարում:
Խնդիր ունենք գոնե համառոտ ներկայացնել մեծ հայորդու գրական-գեղարվեստական ժառանգությունը, ինչպես եւ նրա անզուգական կերպարի մեկնությունները հայոց մշակութային աշխարհի տիրույթներում:
Մի կարեւոր հանգամանք ենք նախապես ընդգծում. ըստ Ռաֆայել Համբարձումյանի դիտարկման՝ «Գարեգին Նժդեհի գրավոր ամբողջ ժառանգությունը, լինելով նրա հանճարի փայլատակումներից մեկը, իր պատկերավոր մտածողությամբ, անկասկած, գեղարվեստական գրականություն է»: Բայց դրանից փորձել ենք առանձնացնել նրա չափածո ստեղծագործություններն ու արձակ քերթվածքները…
Այսպես՝ քչերին է հայտնի, որ Նժդեհը նաեւ գրական-գեղարվեստական ժառանգություն է թողել. նման ստեղծագործությունների քանակն անցնում է հիսունից:
Ռաֆայել Համբարձումյանը կարողացել է հավաքել մամուլի էջերում, արխիվներում սփռված նժդեհյան բանաստեղծությունները, արձակ գործերը, որ Նժդեհը ստեղծագործել է 1903-ից մինչեւ 1919 թվականը, ու ամփոփել մեկ հատորում (Գարեգին Նժդեհ. գրական երկեր, Էդիտ Պրինտ, 2012թ.):
Գրականագետները տարբեր կարծիքներ են հայտնում Նժդեհի չափածո ստեղծագործությունների եւ արձակ քերթվածքների մասին, բայց մի բանում բոլորը համամիտ են. նա ուներ գեղարվեստական հիանալի մտածողություն, իր սրտի եւ մտքի առջեւ հաշվետու լինելու կարողություն, իր գրի ու բառի հանդեպ անկեղծություն եւ ազնվություն:
ժանրային առումով դրանք բանաստեղծություններ են, արձակ բանաստեղծություններ, պատմվածքներ, իսկ «Իմ պատասխանները» երկը (Գեդեոն Տեր-Մինասյանին ուղղված) գրական բանավիճային գլուխգործոցներից է:
Չափածո եւ արձակ բանաստեղծություններից բացի գրել է նաեւ ձոներ, մահախոսականներ եւ այլն:
Կարեւոր մի իրողություն եւս. Գարեգին Նժդեհի գրավոր ժառանգությունը, այդ թվում՝ գրական-գեղարվեստական, կարելի է ասել, հայ գրականության մեջ նոր ուղղություն են սկզբնավորում, որը, Ռաֆայել Համբարձումյանի ճիշտ ձեւակերպմամբ, կարելի է անվանել հայրենատիրական, որի նպատակն է ժողովրդին օժտել ազգային գիտակցությամբ, Հայաստանի պետականությունը վերականգնելու, բռնագրավված տարածքներն ազատագրելու գաղափարներով:
Մյուս հարցը. Նժդեհի կերպարը գեղարվեստական գրականություն մտավ Խորհրդային Միության փլուզմանը զուգահեռ եւ հատկապես անկախության տարիներին: Առաջնեկը Սերո Խանզադյանի «Նժդեհ» վեպն էր, ապա՝ Արման Ամրիկյանի «Սպիտակ արծիվը» վիպակը, որոնցից հատվածներ ենք բերում համարում:
Ներկայացնում ենք գրականագետներ Սեւակ Արզումանյանի, Սերժ Սրապիոնյանի, Դավիթ Գասպարյանի կարծիքները ոչ միայն տվյալ գործերի, այլեւ Ակսել Բակունցի հեղինակած բեմագրի մասին («Զանգեզուր» ֆիլմի սցենարի առաջին տարբերակ):
Նժդեհին նվիրված գրական ստեղծագործությունների շարքին կարող ենք դասել նաեւ «Հողը» վերնագրով բանաստեղծությունը՝ գրված նրա բանտային ընկերոջ՝ Կուզմենկոյի կողմից, որին կարող եք ծանոթանալ համարում:
Հեղինակը ներկայացնում է մի ծերունու, ով ապրում է, կարծեք, այս աշխարհի հոգսերից հեռու. ձեռքին ունի մի փոքրիկ տոպրակ հայրենի հող, եւ այդ հողը նրան ապրեցնում է: Նրա դեմ անզոր են ծերությունը, հիվանդությունը. ինքն ապրում է այդ մի բուռ հողի զորությամբ: Բայց երբ խուզարկում են բանտախուցը եւ խլում այդ հողը, ծերունին չի դիմանում ու մահանում է...
Հայոց հերոսի կերպարին անդրադարձել են կերպարվեստի ոլորտում՝ ամեն մեկը յուրովի գունամտածողությամբ, ոմանք՝ այլաբանական ասելիքով, եւ յուրաքանչյուրը՝ ինքնատիպ մոտեցումներով ու գեղարվեստական արտահայտչականությամբ:
Կերպարվեստի ոլորտում գնահատելի իրադարձություն էր Գարեգին Նժդեհի ծննդյան 125-ամյակին նվիրված ցուցահանդեսը 2011-ին, որն իրականացվել է ՀՀ վարչապետ Տիգրան Սարգսյանի բարձր հովանու ներքո: Ցուցահանդեսի նյութերը (Ղազար Միրզոյանի, Էդիկ Մինասյանի, Անահիտ Մխիթարյանի ջանքերով) ամփոփվել են մի ժողովածուի մեջ՝ «Գարեգին Նժդեհ», Երեւան-2011:
Կերպարվեստի ոլորտում ստեղծված գործերին մեր կողմից տրված շատ ընդհանրական բնութագրումները կարելի է որոշակիորեն վերագրել նաեւ ճարտարապետությանն ու քանդակագործությանը. դրանց ներկայացուցիչները ստեղծագործական ամենատարբեր մոտեցումներով են կերտել Գարեգին Նժդեհի կերպարը, սակայն, ինչպես ասում է մեր հայրենակից Գետիկ Բաղդասարյանը՝ «Նժդեհն անընդհատ ստեղծագործելու ներշնչանքի աղբյուր է, բայց Նժդեհի կերպարի գեղարվեստական լիարժեք արտահայտչականությանը հասնելը շատ բարդ է, դա, կարելի է ասել, արվեստագետի կարողությունների առավելագույն դրսեւորումը պիտի լինի»:
Գարեգին Նժդեհի կերպարն էկրանավորվել է, ինչին նույնպես անդրադարձ ենք կատարում:
Նախ՝ «Զանգեզուր» ֆիլմն էր (1938 թ.), որի բեմագրի հեղինակն Ակսել Բակունցն էր, հետագայում (հայտնի պատճառով) դրա հիման վրա սցենարի աշխատանքն ավարտին հասցրին Համո Բեկնազարյանը, Յակով Դուկովը, Վլադիմիր Սոլովյովը:
Բակունցյան բեմագրից մի պատառիկ ներկայացնում ենք ընթերցողին:
Ֆիլմն ուշագրավ է նաեւ երաժշտական ձեւավորմամբ, որի հեղինակն Արամ Խաչատրյանն է:
Ֆիլմում ընդգրկված է հայկական կինոյի տվյալ ժամանակի ամբողջ ընտրանին՝ Հրաչյա Ներսիսյան, Ավետ Ավետիսյան, Հասմիկ եւ Դավիթ Մալյաններ, Գուրգեն Ջանիբեկյան եւ ուրիշներ:
Անդրադարձ ենք կատարում նաեւ «Գարեգին Նժդեհ» ֆիլմին:
2013-ին նկարահանված այդ ֆիլմը ներկայացնում ենք գլխավոր դերակատարներ Արտաշես Ալեքսանյանի եւ Շանթ Հովհաննիսյանի հետ հարցազրույցներով:
«Զանգեզուր» եւ «Գարեգին Նժդեհ» ֆիլմերի մասին նկատառումներ է արտահայտել կինոգետ Դավիթ Մուրադյանը:
Բացառիկ է Գարեգին Նժդեհի ներդրումը բառաստեղծության, բառակազմության եւ ընդհանրապես հայոց լեզվամշակույթի մեջ: Օգտագործել է բառեր, որոնք վսեմացնում են, զորացնում եւ պերճացնում մեր մայրենին:
Նժդեհագիտության մեծ երախտավոր Ռաֆայել Համբարձումյանը տարիների ընթացքում առանձնացրել է այդ բառերը, որոնց թիվը մոտ 190 է. դրանք նույնպես ներկայացնում ենք համարում:
Գարեգին Նժդեհի կերպարն իր ուրույն տեղն ունի հայոց երգարվեստում ու պարարվեստում:
Նախ՝ որոշակի հետաքրքրություն են ներկայացնում երգերը, որոնք ինքը սիրում էր եւ երբեմն-երբեմն կատարում:
Միեւնույն ժամանակ՝ դեռեւս նրա կենդանության օրերին երգեր էին ձոնվել՝ աշուղական, ժողովրդական՝ նվիրված Հայոց հերոսին, որոնք մինչեւ հիմա էլ կատարվում են: Դրանց մասին է զրույցը ՀՀ ժողովրդական արտիստ Թովմաս Պողոսյանի հետ:
Նժդեհին նվիրված երգեր են ծնվում նաեւ մեր օրերում. լավագույն օրինակ է Դանիել Երաժիշտի հեղինակած հրաշալի երգը՝ «Սպարապետ Նժդեհ»:
Հետաքրքիր է Արամ Խաչատրյանի երկրորդ սիմֆոնիայի շուրջ ծագած պատմությունը, որին կծանոթանա ընթերցողը (իբր այդ սիմֆոնիան, որի հիմքում «Որսկան-ախպեր» ժողերգի մեղեդին է, պատկերում է Գարեգին Նժդեհին ու նրա աստանդական կյանքը):
Նժդեհյան ոգին որոշակիորեն արտացոլվել է հայ պարարվեստում, ինչի մասին պատմում է Գագիկ Գինոսյանը:
Սյունիքում, թեեւ ոչ պետական մակարդակով, նշվեց Լեռնահայաստանի անկախության հռչակման 100-րդ տարեդարձը:
Նկատի ունենք Գորիսում կազմակերպված գիտաժողովը (նախաձեռնել էր ՀՀ ԳԱԱ պատմության ինստիտուտն ու Հայաստանի ազգային արխիվը), ինչպես եւ Կապանի տոնական հանդեսը:
Լեռնահայաստանի 100-ամյակի կապակցությամբ մեր խմբագրակազմն էլ հանդես եկավ նախաձեռնությամբ. այցելեցինք Նժդեհի մասունքներով եւ հիշատակով սրբագործված վայրեր: Խուստուփի գագաթ մինչ այդ էինք այցելել, իսկ 2021թ. հուլիսի 3-ին ուխտագնացություն կատարեցինք Սպիտակավոր եկեղեցի, հուլիսի 8-ին՝ Խուստուփի լանջին գտնվող Կոզնի աղբյուր:
Ճիշտ է, թերթի սույն համարը նվիրված է Նժդեհի գրական-գեղարվեստական ժառանգությանը, նրա կերպարի գեղարվեստական անդրադարձներին, բայց թեման առավել ընկալելի դարձնելու համար ներկայացնում ենք նաեւ նրա կենսագրությունն ու մատենագիտությունը, ընդ որում՝ մատենագիտությունն ամբողջական ներկայացնելը նորություն է մեզանում եւ, համոզված ենք, առանձնակի հետաքրքրությամբ կընդունվի:
Համարի խմբագրականն ավարտում ենք մեր հայրենակից, պատմական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր Արամ Սիմոնյանի խոսքով՝ հնչեցված Լեռնահայաստանի 100-ամյակին նվիրված գորիսյան գիտաժողովում:
Ահա՝ «Դառը եւ կորուստներով լցված օրեր է ապրում մեր ժողովուրդը: Սակայն համոզված ենք, որ հայոց ազգը վերհառնելու է, ինչպես փյունիկ: Չարաբաստիկ պարտությունն ու նվաստացումը չպետք է թեւաթափ անեն մեզ: Թշնամին արթուն է՝ լցված մեզ ոչնչացնելու հանցագործ մոլուցքով: Զգոն լինենք: Պայքարը հանուն ազատության եւ անկախ ապրելու իրավունքի շարունակվում է: Անհաջողությունները դատավճիռ չեն, դատավճիռ է դրանցից վախենալը: Անհաջողությունները հնարավորություն են ընձեռնում սկսել նորից եւ պայքարել խելոք ու շրջահայաց: Աստված մեզ երբեք չի տալիս այնպիսի փորձություններ, որոնց ի վիճակի չենք դիմանալու ու դրանք հաղթահարելու: Աստվածաշունչն է ասում՝ « Անապատն ու չոր երկիր, կուրախանան, եւ կցնծայ ամային ու կծաղկի շուշանի պէս… Ուժովացրէք թուլացած ձեռքերը, եւ դողդոջուն ծունկերը զօրացրէք: Ասեցէք թուլասիրտներին: Ուժովացէք, մի վախենաք, ահա ձեր Աստուածը գալիս է վրէժ առնելու: Աստուծոյ հատուցումով է գալիս նա եւ նա ձեզ փրկելու է» (Եսապյիայի մարգարէությունը, Գլ. ԼԵ, 1,3,4)»:
Ուրեմն եւ՝ թող անցյալի մեր հերոսական խոյանքների օրինակները, ինչպես եւ Գարեգին Նժդեհի փառահեղ կերպարը ոգեշնչեն բոլորիս, հզորացնեն մեր բազուկը՝ նոր հաղթանակներ կերտելու ճանապարհին:
Սյունիքը եւ Արցախը եղել ու մնալու են Մայր Հայաստանի անբաժանելի մասը:
Պայքարը շարունակվում է...
Սամվել Ալեքսանյան