Խնածախցի Հայրապետյանների ընտանիքը գյուղում հարգանք, պատիվ, ճանաչում ունեցող գերդաստան է: Այս ընտանիքում հարգի են աշխատանքը, հյուրասիրությունը, մարդասիրությունը: Տան ավագն ընտանիքի պապն է` Վլադիկը, ով «սովետի» ժամանակ պաշտոններ է զբաղեցրել, եղել Հայաստանի կոմունիստական կուսակցության համագումարի պատգամավոր...
Ունի չորս աղջիկ, մեկ տղա:
- Աղջիկներս Վահագնի խաթեր են ծնվել, - կես-կատակ, կես-լուրջ ասում է Վլադիկը:
Կինը՝ Արմենուհին (ի դեպ, նրան Զոյա են կոչում), լուռ է, երեւի համամիտ է ամուսնու հետ:
- Տղան տղա է մնում, ինչ ուզում եք, ասեք, - միջամտում է Վահագնը, - նա է օջախի ծուխը ծխացնողը, գերդաստանի շարունակողը:
Վահագնը ամուսնացած է. հետաքրքիր է, ի՞նչ երեխաներ ունի, որ այդպես «մեծ -մեծ» խոսում է:
- Հայոց բանակն եմ հզորացնում` երկու տղա եւ մեկ աղջիկ ունեմ:
Սուրեն Վարդանյանը, ով ժամանակին եղել է Հայկոմկուսի Գորիսի շրջկոմի քարտուղար, Գորիսի դատախազ, նկատում է.
- Տղա ջան, պահվածքով չզարմացրիր, բայց գոհացրիր:
Վահագնը ինքն իրեն ժպտում է: Թեեւ շատ երիտասարդ է, բայց փիլիսոփայում է, որը բխում է նրա կենսափորձից:
- Սեւ խաղողից է այս գինին, դեռ մաճառի կարգավիճակում է, բայց լավ խմվում է: Իմիջիայլոց, գինին պետք է ձկան հետ համտեսել:
Ներկաներից մեկը թե՝ որ իմանայինք, մեզ հետ ձուկ կբերեինք:
- Բոլոր գինիները չի կարելի նույն ձկան հետ խմել, ամեն գինի ձկան համապատասխան տեսակի հետ պետք է խմել: Օղին էլ սեւ թթից է…
Գինին՝ սեւ խաղողից, օղին՝ սեւ թթից, այս հավը, որ մորթել-եփել -դրել են սեղանին, հետաքրքիր է, սեւ հա՞վ է եղել:
Վահագնը հավի գույնի մասին բան չի ասում, ես էլ չեմ հարցնում, բայց դրա փոխարեն հարցնում եմ.
- Երբ մի բան շատ ուշ է եփվում, մարդիկ ասում են՝ հո Խնածախի ազնիվ քենու հավը չէ՞:
Ինչպես է ծագել ասացվածքի ուժ ստացած այս արտահայտությունը:
Ռեդիկ Հայրապետյանը` Վլադիկի եղբայրը, ով տարածաշրջանի ավանդույթներին շատ քաջատեղյակ անձնավորություն է, ասում է.
- Դա երգի տողից է, քարաշենցի Աշուղ Աթան է գրել՝
Խնածախի ազնիվ քենիս
Ինձ մի ընծա հավ էր բերել
Հավ մի ասա, գոմեշ ասա,
Ինչքան էփեց, այնքան պնդեց,
Վառելիքի տունն էլ քանդեց…
Փաստորեն` երգի իմաստը ժողովուրդն ասացվածք է դարձրել, եւ Գորիսում ու տարածաշրջանում, երբ մի բան ուշ է եփում, ասում են՝ Խնածախի ազնիվ քենու հավն է…
Դրա «ստուգաբանությունն» էլ իմացանք…
Վահագնը մեկը մյուսի հետեւից կենացներ է առաջարկում հյուրերիս պատվին բացված ճոխ սեղանի շուրջ:
Որքանով հասկանում եմ, տան գլխավորը՝ Վլադիկը, որդուն լավ «նախապատրաստել» է կյանքի համար, եւ Վահագնը «գերազանց» է ավարտել կյանքի դպրոցը:
- Այս տարի ավելի շատ օղի կթորեի, - ասում է Վահագնը, բայց ինքն էլ չգիտի, թե որտեղ մի քիչ ծուլացավ, մի քիչ թուլացավ:
Փոխարենը ձմեռվա փայտը վաղուց է պահեստավորել. ընտանիքը տաք եւ ապահով ձմեռ կանցկացնի:
- Հիմա աշխատելու-արարելու-ստեղծելու դար է: Ով աշխատի, նա էլ կուտի: Տղա ես, գլուխ դուրս բեր ժամանակի քաոսից, - շարունակում է Վահագնը։
Վլադիկ հայրը նրան սովորեցրել է ժամանակի դժվարությունները հաղթահարելու «գաղտնիքը»: Գիտի` որդին գերդաստանի պատիվը գետնով չի տա եւ որդին իրեն այնքան իրավունք է վերապահում, որ ներկաներին առաջարկում է կենացներ...
Մենք էլ առաջարկում ենք Ռեդիկ Հայրապետյանի, ավելի ճիշտ այս օջախի կենացը, Գեւորգ Հայրապետյանի օջախի կենացը, ով մեր հասարակությանը եւ հատկապես Գորիսին Ռեդիկ Հայրապետյան ճանաչված մտավորական է տվել…
Այդ ժամանակ Վահագնի կինը՝ Սիլվան, մեզ գաթա է հյուրասիրում՝ թոնրի գաթա:
- Գաթան տնական է, գաթայի յուղն էլ մեր տնից է, տնական է, օգտվեք...
Այնուհետեւ Վահագնը սկսում է գովերգել Խնածախի դպրոցի վոլեյբոլիստներին, որ միշտ էլ համբավ են ունեցել։
- Մի քանի օր առաջ են տուն վերադարձել, դպրոցական վոլեյբոլիստները մասնակցել են վոլեյբոլի մարզային մրցաշարին եւ առաջին տեղը գրավել: Վոլեյբոլից մերոնք ի ծնե ուժեղ են, նրանք միշտ հաղթում եմ, միշտ ուժեղ մրցակիցներ են բոլորի համար:
- Բնակավայրում փոփոխություն կա, մարդը (նկատի ունի համայնքապետ Արթուր Շադունցին), հնարավորության սահմաններում հարցեր է լուծում, բնակավայրի փողոցներն է բարեկարգում, հիմա հեշտ է անց ու դարձ անելը, - նկատում է Վահագնը:
Երիտասարդ այս տղայի՝ Վահագնի համար Խնածախի ցեխն ավելի մեծ արժեք ունի, քան քաղաքի ասֆալտը: Իսկ հայրենիքը սկսվում է նաեւ այս բնակավայրից՝ Խնածախից, Հայրապետյանների գերդաստանից:
- Գյուղում մաքրություն, ազնվություն կա, սրբություն կա, - ասում է Վահագնը:
Իսկ ես մտքումս ավելացնում եմ` հարազատները մեկմեկու հետ սկայպով չեն «տեսակցվում»:
Հ.Գ.
Այս հանդիպումից մի քանի օր հետո Վահագնը ուղեկցում էր «Սյունյաց երկրի» ստեղծագործական խմբին` Բահավորի եկեղեցի կատարած ուխտագնացության ժամանակ։
Ալվարդ Մեսրոպյան