Երախտագիտություն Կապանի համայնքապետարանին և խոտանանցիներին՝ Մովսես Խոտանանցու հիշատակի օրը մայիսի 14-ին պատշաճ կազմակերպելու համար

16.05.2023 12:11
728

    Եվ, օգտվելով առիթից, ներկայացնում ենք դրվատանքի, գնահատանքի մի քանի արտահայտություն՝ Մովսես Խոտանանցու նկարագիրն ամբողջացնող, որ հանդիպում ենք մատենագիտության մեջ:

    Դեռևս կենդանության օրոք էր արժանացել «Երկրորդ լուսավորիչ հայոց» պատվանունին: Դա, կարելի է ասել, նրա գործունեության ամենաբարձր գնահատականն էր:

    Հիշենք մի քանի բնութագրական արտահայտություններ ևս:

    Առաքել Դավրիժեցի

    «Եվ Մովսես կաթողիկոսը Սյունյաց երկրից, որ եղավ լուսավորիչ մեր երկրի արևելյան մասի համար և նորոգող Սուրբ Էջմիածնի…»:

    «…Մեծահավատ սուրբ հայրապետ Մովսես կաթողիկոսը»:

    «…Հայոց ողջ ազգը՝ արևմուտքցիներ և արևելքցիներ, միաբանվեցին և Մովսես վարդապետին օծեցին Սուրբ Էջմիածնի կաթողիկոս»:

    Գրիգոր վարդապետ Կամախեցի (Դարանաղցի)

    «…Տէր Մովսէս վարդապետն, որ եղև կաթողիկոս և վերջին լուսաւորիչ տանս թորգոմական…»:

    «…Տէր Մովսէս կուսակրոն սուրբ վարդապետն լուսաւորիչն արևելեան և կարգաւորիչն ամենեցուն՝ եկեղեցականաց և աշխարհականաց, վանաց և անապատականաց…»:

    Երեմիա Կարճավանցի

    «…Մովսես վարդապետ քաջ րաբունին. նա լուսավորում է Հայկազյան ազգս»:

    Գրիչ Ղազար

    «Մովսես քաջ րաբունապետ, որ լցված էր իմաստության շնորհով ու գերազանց ամեն տեսակ առաքինի գործերով» (Հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, ԺԷ դար, հ. Բ, էջ 177):

    Գրիչ Եսայի սարկավագ

    «…Քաջ ուսուցիչ Մովսես վարդապետ, որ լուսավորում է Հայկազյան ազգիս» (Հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, ԺԷ դար, հ. Բ, էջ 179):

    Դավիթ Բաղիշեցի

    «…Կրկին լուսաւորիչ ամենայն Հայոց» (Մանր ժամանակագրություներ, XIII-XVIII դդ., հ. II, էջ 358):

    Հակոբ Կառնեցի

    «…Երիցս երանեալ տեառն տեառն գերազանց Մօսես աստուծապսակ կաթողիկոսն ամենայն Հայոց» (Մանր ժամանակագրություներ, XIII-XVIII դդ., հ. II, էջ 566):

    Ստեփանոս քահանա գրիչ

    «…Երանելի հայրն մեր և պայծառ ջահն եկեղեցւոյ սրբազան հայրապետն Հայոց մեծն Մովսէս» (Հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, ԺԷ դար, հ. Գ, էջ 648):

    Մովսես աբեղա (ստացող)

    «…Սրբազան և երջանիկ հայրապետ Մովսէսզոր ոչ ոք կարասցէ ըստ քանիօնութեան նորայ արտավրիպել, և զի՞ է քեզ, կալջիր նպատակ զ Պարթևն Սահակ կամ զմեծն Ներսէս, ըստ բնության բարուցն, ըստ մաքրութեան կենացն, ըստ ուղղութեան ընթացիցն» (Հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, ԺԷ դար, հ. Գ, էջ 5-6):

    Յոհան սարկաւագ (գրիչ, ծաղկող)

    «…Եվ աշակերտ եղ է Մովսէս րաբունապետի, որ և կոչի անյաղթ փիլիսոփայ, քանզի բազում աշխատութիւն արար ի վերա իմ՝ թէ գրի և թէ ծաղկի…» (Հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, ԺԷ դար, հ. Գ, էջ 553):

    Փիլիպոս կաթողիկոս

    «…Մեծ և սրբազան Մովսէս կաթողիկոս և կրկին լուսաւորիչ տանս խաւարեալ ազգիս….» (Հայերեն ձեռագրերի հիշատակարաններ, ԺԷ դար, հ. Գ, էջ 564):

    Սիմեոն Լեհացի

    «Նա՝ Մովսեսը, շատ խոնարհ ու հեզ էր, առաքինի, սուրբ և ընտիր, որ առանց ութ կանոն սաղմոսի ոչ մի օր չէր անցկացնում, ոչ մի ժամ պարապ չէր մնում, այլ ցերեկ ու գիշեր հսկում ու տքնում էր աղոթքներով՝ անձանձիր ոտնկացությամբ» (Ուղեգրություն):

    Հայր Միքայել Չամչյան

    «Նա (Մովսես Տաթևացին) եղավ ջահը ուղիղ վարդապետության Հայոց աշխարհի»:

    Մաղաքիա Օրմանյան

    «Նրա կաթողիկսությունը Հայ եկեղեցու համար դարագլուխ է կազմում, և իրոք նրանով է փակվում այն աղետալի և եղկելի շրջանըԱյս կետից սկսելով կերպարանափոխ է լինում Հայոց հայրապետության վիճակը»:

    Ներսես Ակինյան

    «Ուներ ռազմագետի շրջահայացություն, հեռատեսություն, կորով և խոհականություն՝ խիզախությամբ հանդերձ: Մեծախորհուրդ էր, ատակ համախմբելու ամբոխը, կառավարելու այն և նպատակին խրախուսելու: Իր հաջողությունների գաղտնիքն իր անձնազոհության մեջ էր: Ոչ թե իր անձը, այլ հասարակության շահն էր փնտրում իր գործերի մեջ: Այս անձնազոհությանը խրախուսում էր հասարակությունը և արծարծում էր նրա վստահությունը: Ոչ ոք չխնայեց իր լուման, երբ կաթողիկոսը պահանջեց այն. ընդհակառակը, հարուստ և աղքատ ինքնակամ դնում էին իրենց ուժերը նրա տրամադրության տակ, որովհետև արդյունքը հրապարակատես էր: Նրանց համագործակցությամբ սրբվեց Էջմիածնի տաճարը, կանգնեցին ավերակ եկեղեցիները, բացվեցին դպրատներ, վանքեր և կուսաստաններ, փրկվեցին գերիներ և մխիթարվեցին աղքատներ: Ազգի և Եկեղեցու բարօրության համար չագահացավ Մովսեսը, չխնայեց անձը, կատարեց հեռավոր ճանապարհորդություններ՝ բախելու համար բռնապետների դռները, նրանց գութն աղերսել Ազգի համար, Ժողովրդի համար, Եկեղեցու համար: Եվ բախտն ամենուրեք նրա անբաժան ընկերը եղավ: Այսպես անշնչությունից ի շնչառություն բերեց ոչ միայն կաթողիկոսական Աթոռը, այլև Ազգը՝ հոգեպես և նյութապես:

    Ի տես Մովսես կաթողիկոսի վաստակներին, ժամանակակիցները միաբերան նրան, իբրև շնորհակալություն, երախտամտություն և գնահատանք, տվեցին «Երկրորդ Լուսավորիչ Հայոց» պատվո անունը: Եվ մենք այս հորջորջանքը չափազանցություն չենք համարում: Ի՞նչ պիտի լիներ Հայոց Եկեղեցին, եթե նախախնամությունը չհարուցաներ մի Մովսես ժԷ (17-րդ) դարի առաջին քառորդի քաոսի մեջ: Ինձ դժվար է պատասխանել այս հարցմանը, բայց կարող եմ ասել, թե առանց Մովսեսի չպետք է ծնվեր մի Փիլիպոս: Իսկ Մովսեսն ու Փիլիպոսը երկու փողփողուն աստղերը եղան ժԷ (17-րդ) դարի հայ երկնակամարի վրա» (էջ 151-152):

    Համլետ Իսախանյանի նախաձեռնությամբ պարային չորս համույթ ներկայացավ Կապանի արվեստասեր հանրությանը

    18.03.2025 12:09

    «Մեծ Հայք» պարային ստուդիան հաստատուն քայլերով առաջ է ընթանում

    18.03.2025 11:36

    3 օր անընդմեջ Ադրբեջանի ՊՆ-ն ապատեղեկատվություն է տարածում․ ՀՀ ՊՆ

    18.03.2025 10:38

    Սյունիքի մերօրյա քանդակագործները, որ կրում են քանքարավոր նախնիների ոգու ցոլքը

    18.03.2025 10:35

    Լույս է տեսել «Սյունյաց երկիր․ մշակութային» հանդեսի N 17-ը՝ նվիրված սյունեցի քանդակագործներին (մաս II)

    18.03.2025 10:23

    Պենտագոնն արձագանքել է Հայաստան զինտեխնիկայի հնարավոր տեղափոխման մասին լուրին

    17.03.2025 21:41

    Ռուբեն Վարդանյանի փաստաբանը Թրամփի խորհրդականի գրառումից հետո Բաքվում պահվող հայերի հարցով դիմել է Փաշինյանին և Միրզոյանին

    17.03.2025 20:55

    Կայացել է Կապան համայնքի ավագանու հերթական նիստը

    17.03.2025 19:42

    Ադրբեջանի ՊՆ-ն երկու օրվա ընթացքում չորրորդ ապատեղեկատվությունն է տարածել

    17.03.2025 17:46

    «Ադրբեջանը հայտարարում է՝ ճանապարհը պատկերացնում է ուղղակի «միջանցքի» տարբերակով, որով անարգել կգնա Նախիջևան. դա կնշանակի, որ ՀՀ սուվերենություն այլևս գոյություն չունի». Աշոտ Մելքոնյան

    17.03.2025 17:45

    «ՀՀ-ում ռևանշիստական միտումները լուրջ խոչընդոտ են հարաբերությունների կարգավորման գործընթացում»․ Բայրամովը հոդված է հրապարակել

    17.03.2025 16:40

    Արցախում Ադրբեջանն իրականացնում է նաև Արցախի մշակութային ժառանգության իսկության խեղաթյուրման քաղաքականություն. Հայկական լեռնաշխարհի մշակութային ժառանգության օմբուդսմեն

    17.03.2025 16:36