Որն է ազգային շահն ըստ նոր իշխանության. առանցքային հարց

09.06.2018 19:04
898

Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունն այլեւս կառուցվելու է Հայաստանի ազգային շահերի վրա, հայտարարել է արտաքին գործերի նորանշանակ փոխնախարար, «Քաղաքացիական պայմանագիր» կուսակցության անդամ Ռուբեն Ռուբինյանը: Հայաստանի նոր իշխանությունն արդեն տեւական ժամանակ արտաքին քաղաքականության մասով ազդարարում է այդ ելակետը թե՛ վարչապետի, թե՛ արտաքին գործերի նախարարի, թե՛ անվտանգության խորհրդի քարտուղարի, թե՛ այլ պաշտոնյաների մակարդակով: Դա, անշուշտ, ողջունելի շեշտադրում է, նվազագույն անհրաժեշտ:

Տվյալ պարագայում ամենեւին չկա ներկայիս իշխանությունը հեռացածի կամ հեռացողի հետ համեմատելու ցանկություն կամ փորձ՝ դա կլինի խիստ անհամարժեք, այդուհանդերձ հարկ է նկատել, որ նախորդ իշխանությունն էլ իր արտաքին քաղաքականությունը մշտապես բնորոշել է ազգային շահից բխող՝ ասելով, որ բոլոր արտաքին քաղաքական որոշումները կատարվել են Հայաստանի շահի ու անվտանգության հրամայականի թելադրանքով: Որեւէ դեպքում չի ասվել, թե Հայաստանի շահը սա էր պահանջում, բայց մենք այլ շարժառիթով արել ենք այլ բան: Հետեւաբար առկա է հարց. տարբերությունն այն է, որ Հայաստանի նոր իշխանությունը չլինելով կոռումպացված, կլինի ավելի անկեղծ ու ազնիվ եւ չի՞ խաբի՝ Հայաստանի շահ անվան տակ ներկայացնելով իշխանական համակարգային տնտեսա-քաղաքական շահերը, թե՞ տարբերությունն ավելի սկզբունքային է եւ առնչվում է հենց ազգային շահի ընկալմանը:

Այսինքն՝ նախորդ իշխանությունն ու ներկայիս իշխանությունը նույն կերպ են պատկերացրել եւ պատկերացնում ազգային շահը, բայց նախորդը պարզապես դրա անվան տակ իրականում ի՞ր շահերն էր սպասարկում, թե՞ տարբեր են շահի մասին պատկերացումները, եւ նախորդը հենց իր շահն էր ազգայինի հետ նույնականացնում, իսկ ներկայիս իշխանությունը դա չի անի եւ օրինակ՝ իշխանական զուտ շահը չի նույնականացնի ազգային շահի հետ: Ըստ այդմ՝ հիմնարարը ազգային շահի ձեւակերպումն է՝ թե՛ խոշոր առումով, ինքնին որպես պետականության ռազմավարական հայեցակարգ, թե՛ առանձին, հատվածային առումով, տարբեր հարցերում, տնտեսությունից մինչեւ քաղաքական ամենատարբեր հարցեր՝ հայ-ռուսական հարաբերություն, հարեւանների հետ հարաբերություն եւ բնականաբար՝ Արցախի խնդիր: Եթե այս ամենում ազգային, պետական շահ հասկացությունը չունենա հստակ, թեկուզ քիչ թե շատ չափելի սկզբունքային սահմանումներ, որովհետեւ մաթեմատիկական ճշգրտությամբ, իհարկե, հնարավոր չէ եւ ցանկալի էլ չէ, ապա ազգային շահ հասկացությունը միշտ էլ շատ առաձգական է, եւ հնարավոր է այն անընդհատ ձգել կամ ձեւափոխել, մանիպուլացնել եւ այլն:

Ներկայումս նոր կառավարության ազնվությունն ու անկեղծությունն այդ հարցում չի հարուցում կասկած, կառավարությունն ահռելի լեգիտիմություն ունի, եւ դա արդեն իսկ ազգային շահի կարեւոր տարր է, առանցքային բաղադրիչ, սակայն անթույլատրելի է պետական եւ ազգային շահ ասվածը թողնել լոկ կառավարող վերնախավերի անկեղծության եւ ազնվության հույսին, որի մասին երբեք հնարավոր չէ անել միարժեք եզրահանգումներ, եւ որը ամենևին չի կարող լինել չափելի ու հավասարապես ընկալելի հանրային բոլոր շերտերի համար:

Ըստ այդմ՝ ազգային շահ եզրույթը պահանջում է ձևակերպում, եւ դա պետք է լինի սկզբունքային տարբերություններից մեկը նոր եւ նախորդ իշխանության համեմատության մեջ: Եվ ամենակարեւորը՝ դա առանցքային է նաեւ հաջորդ բոլոր իշխանությունների համար, որովհետեւ նրանք կա՛մ պետք է ընդունեն ու առաջնորդվեն չափելիորեն ձեւակերպված եւ սկզբունքորեն շրջանակված ազգային շահերով՝ իրենց գործողություններում պատասխանատու եւ հաշվետու լինելով դրանց համար, կա՛մ եթե ոչ՝ պետք է հրապարակավ հրաժարվեն դրանցից եւ ըստ այդմ՝ պատասխանատու լինեն, ուրեմն, այդ հրաժարումի եւ նոր ձեւակերպումներ ներկայացնելու համար: Իսկ Հայաստանը պետք է ունենա նոր իշխանություն, Հայաստանում որեւէ իշխանություն չպետք է լինի հավերժ կամ անվերջ, որովհետեւ ազգային շահի մյուս կարեւոր բաղադրիչն էլ հենց իշխանության օրենսդրական, սահմանադրական, ընտրական մեխանիզմով հանրայնորեն լեգիտիմ քվեարկությամբ փոխվելու երաշխիքն է:

Իհարկե, այդ ամենով հանդերձ անկասկած է, որ մի շարք օբյեկտիվ իրողություններից ելնելով՝ Հայաստանը ներկայումս չունի պետական այն ներուժն ու կենսունակությունը, միաժամանակ միջավայրային այն, այսպես ասած, պատեհությունն ու անկաշկանդությունը, անբռնազբոսությունը, որ իրեն թույլ տա չափազանց բաց լինել ազգային եւ պետական շահի ձեւակերպումներում, սահմանումներում, թիրախավորումներում: Ըստ այդմ՝ դա ենթադրում է նաեւ զգալի գաղտնիություն կամ դիվանագիտական նրբություններ ձեւակերպումներում:

Մյուս կողմից՝ խնդիրն, անշուշտ, կոնկրետության այն մակարդակը կամ աստիճանը չէ, որ պետք է առկա լինի ազգային անվտանգության կամ պաշտպանական, այլ ոլորտի անվտանգությունների ռազմավարություններում կամ հայեցակարգերում, որոնք անշուշտ, պետք է պարունակեն գաղտնի մաս:

Խնդիրը սկզբունքների չափելիությունն է, որովհետեւ ի վերջո պատասխանատվության մասով բուն հարցը ազգային կամ պետական շահի սպասարկումը «քրեական օրենսգրքի» կարգավորման դաշտ բերելը չէ, երբ որեւէ շեղում չի ենթադրի ներում-բեկում:Խնդիրը հանրային-քաղաքական պատասխանատվության տիրույթ ապահովելն է, երբ հարցը մշտապես ենթակա կլինի սկզբունքների շուրջ քաղաքական եւ հանրային քննարկումների, այսինքն՝ կլինի քաղաքական կյանքի կարեւոր օրակարգային հարցերից, քաղաքական ավանդույթների սյուներից՝ ինչպես որեւէ կայացած քաղաքական համակարգով պետականության պարագայում, մշտապես հանրային, այսպես ասած, աչալուրջ հայացքի եւ ճնշման տակ պահելով թե՛ իշխանությանը, թե՛ ընդդիմադիր հավակնություն ունեցող միավորներին: Որպեսզի ոչ միայն իշխանությունը չափելի լինի, այլ ընդդիմություն եզրն էլ Հայաստանում դադարի չափվել սոցիալ-պոպուլիզմի աստիճանով ու գեղարվեստականությամբ:

ԱՐԱՄ ԱՄԱՏՈՒՆԻ

09.06.2018թ.

ՃՏՊ Սիսիան-Աղիտու ավտոճանապարհին․ կան տուժածներ

02.11.2024 15:19

Իրանը լուրջ հարված կհասցնի Իսրայելին և ԱՄՆ-ին. Իրանի հոգևոր առաջնորդ

02.11.2024 14:46

Դեկտեմբերի 1-ից կգործի Վաղատուրի նախակրթարանը

02.11.2024 12:57

Ծանրորդ Միլենա Խաչատրյանը դարձավ Եվրոպայի մինչև 23 տարեկանների փոխչեմպիոն

01.11.2024 22:26

Այն, ինչ անում է Ադրբեջանը Ստեփանակերտում, մշակութային զտում է. Ստեփանակերտի քաղաքապետը ահազանգում է

01.11.2024 22:23

Մեզ արժանապատիվ խաղաղություն է պետք

01.11.2024 22:06

1967 թվականի այս օրը Արցախում տեղադրվեց «Մե՛նք ենք մեր լեռները» հուշարձանը

01.11.2024 21:39

Մեզ սպասվում է համեմատաբար սառը և բավարար տեղումներով նոյեմբեր. Սուրենյան

01.11.2024 19:57

Դոլարն էժանացել է. ինչ փոփոխություններ է արձանագրել տարադրամի շուկան նոյեմբերի 1-ին

01.11.2024 19:50

Գերմանիայում Իրանի հյուպատոսությունների փակումը պատժամիջոց է իրանցիների նկատմամբ. Արաղչի

01.11.2024 19:41

Մհեր Գրիգորյանն ու Շահին Մուստաֆաևը քննարկել են սահմանազատման և տրանսպորտային հաղորդակցությունների հարցեր

01.11.2024 18:43

Հյուսիսային Կորեան Ռուսաստանին կօգնի մինչև Ուկրաինայում հաղթանակը. արտգործնախարար

01.11.2024 17:42